Tays Sydänsairaalassa seurannassa olevien sydämentahdistimien tietoturvariski teoreettinen

Lääkäri ja potilas keskustelevat

Tiedote liittyen Ilta-Sanomissa 1.9.2017 julkaistuun Digitodayn uutisartikkeliin sydämentahdistimiin kohdistuvasta kyberturvallisuusriskistä.

Yhdysvaltalainen lääkintäviranomainen FDA varoittaa tietoturvahaavoittuvuudesta Abbottin, eli aiemmin St. Jude Medicalin sydämentahdistimissa.

Tays Sydänsairaalan potilaista tämä koskettaa noin  100 henkilöä ja vain tiettyjä tahdistinmalleja. Yhtään tapausta, jossa tahdistimen tietoturva olisi vaarantunut, ei ole maailmanlaajuisesti tullut esille. Havaitun tietoturvapoikkeaman korjaamiseksi on tulossa laiteohjelmistopäivitys loppuvuoden aikana. Päivitys tapahtuu normaalin tahdistinseurannan yhteydessä. Tilanne ei vaadi erityistoimia potilaiden osalta.

Lisätietoja tarvittaessa Tays Sydänsairaala tahdistinpoliklinikka: p. 050 4615577 ma-pe klo 10-11 ja 13.30-14.30

Lisätietoa myös oheisessa Abbottin potilasohjeessa (englanninkielinen) koskien tulevaa tahdistimien laiteohjelmistopäivitystä. Englanninkielinen potilasohje