Patientens rättigheter och patientombud

Potilas keskustelee kuntoutusohjaajan kanssa huoneessa

Patientens rättigheter

Vår målsättning är att vårda och behandla våra patienter alltid så gott som möjligt. Ibland kan det ändå ske misstag och patienten kan vara missnöjd med sin vård eller behandling, eller det finns skäl att misstänka till och med ett vårdmisstag. I dessa situationer har patienten alltid möjlighet att framföra klagomål till det vårdande sjukhuset.

Patientombud

Patientombuden har bland annat till uppgift att ge råd åt patienter, klienter och deras anhöriga, att hjälpa dem göra anmärkningar och att informera om deras rättigheter.

Välfärdsområdena ordnar patientombudens verksamhet inom den offentliga och den privata social- och hälsovården:

Påminnelse och klagomål

En påminnelse kan göras antingen i fri form eller genom en specifik blankett som sänds av patientombud vid förfrågning. Överläkaren ger en skriftlig lösning där det kommer fram eventuella åtgärder som berättigas av påminnelsen. Den givna lösningen kan inte överklagas.

I fall ni vill, eller är missnöjd med lösningen för påminnelsen, kan ni föra klagomålet vidare till den ansvariga övervakande hälsovårdsmyndigheten, som er egna regionförvaltningsbyrå eller till tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira). Patientombuden ger vid behov mera information gällande påminnelsen och klagomål som förfarandesätt.

Anmälan om patientskada

Anmälan om patientskada kan göras till Patient Försäkrings centralen. Skadeanmälningsblanketter fås av patientombuden eller från Patient Försäkrings centralens webbsidor.

Anmälan för läkemedelsskada

Läkemedelsskadeförsäkringen ersätter överraskande skadeverkningar som uppstått från mediciner sålda i eller som överlåtits för konsumtion i Finland. Med en läkemedelsskada menas en kroppslig sjukdom, handikapp eller en allvarlig psykisk sjukdom som är relaterad till dem, som en medicin har kunnat orsaka. Vid behov kan patienten göra en anmälan för läkemedelsskada till Läkemedelsskadeförsäkringen. Patientombuden hjälper med ifyllningen av blanketten vid behov.

Inspektionsrätt av patientuppgifter

Dina patientuppgifter är sekretessbelagda. Var och en har rätt att veta ifall det finns uppgifter om honom/henne i registret, och ifall det finns uppgifter har man rätt att granska dem. Inspektionsrätten är personlig. Uppgifterna får endast skaffas av, ses av eller överlåtas till de personer som deltar i din vård eller i uppgifter i anknytning till din vård.

Nyttiga länkar

Lag om patientens ställning och rättigheter (17.8.1992/785)