Sydänkohtaus sai Jaakon elämään päivä kerrallaan

Jaakko Ryhänen

Sydänkohtaus opetti Jaakko Ryhäsen elämään päivä kerrallaan. Sydänsairaalaan hoitoon tullut Ryhänen antaa kiitosta henkilökunnan ammattitaitoisuudesta ja huolenpidosta.

Jaakko Ryhäsen elämä muuttui kertaheitolla, kun hän sai vuonna 2013 sydänkohtauksen kesken konsertin.

– Elämänmuutos kohtauksen jälkeen oli täydellinen, sillä ammatissani laulajana nousin keskimäärin 80-90 kertaa vuodessa lavalle joko konsertin, oopperan tai pienimuotoisemman tapahtuman vuoksi.

Ryhäsellä meni myös keskimäärin 10 päivää kuukaudessa opetustyöhön ja jokainen päivä oli ohjelmoitu.

– Ymmärsin kyllä viimeisen puolen vuoden aikana ennen kohtausta, ettei näin voi jatkua, sillä väsymys oli jo niin suuri. Aamupulssi saattoi olla sata, ja fyysisesti työ liian raskasta – klassinen laulaminenhan on lihastyötä.

Ryhänen tunsi fyysisten voimien loppuvan sekä ymmärsi, ettei olotila ole normaalia vanhenemista.

– Koko ajan tuntui, että menen ylämäkeen ja sama takaisin tullessa. Eihän molemmin puolin voi olla ylämaata. Tämän jälkeen ymmärsin, että jokin minussa on muuttunut.

Sydänsairaalan ammattitaitoinen ja rauhallinen tunnelma vakuuttivat

Ryhänen kertoi tehneensä selväksi perheelleen ja itselleen, että leikkaus ei ehkä onnistu, mutta ei antanut pelolle valtaa.

– Pitää osata psyykata itseään. Ajatukset saa mahdollisimman kauaksi sairaudesta, kun ympärillä on positiivisia ihmisiä. Eikä saa tuijottaa vain omaan napaansa. Välillä pitää katsoa ympärilleen ja todeta, etteivät asiat ole niin huonosti. Aina voi huonomminkin mennä. Se auttaa todenteolla.

Kun Ryhänen kiidätettiin suoraan konsertista sairaalaan, hän muistelee kiitollisena Sydänsairaalan osaston henkilökuntaa, jotka loivat rauhallisen ilmapiirin. Ryhänen sanoi todenneensa, että kaikki asiat menivät, niin kuin oli tarkoitettu.

– Ei mitään hätää, kaikki on hallinnassa, he sanoivat. Ei tullut sellaista oloa, että elämä loppuu nyt tähän. Oikeaan aikaan pääsin oikeiden ihmisten hoitoon. He eivät olleet vain ainoastaan hyviä lääketieteen ammattilaisia, vaan myös hyviä psykologeja, jotka osasivat käsitellä potilasta. Ja siitä olen tavattoman kiitollinen.

Ryhänen kertoo katsovansa mielenkiinnolla eteenpäin mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hän on kuitenkin oppinut menneistä, eikä tee sitä kuin ennen, jolloin sopimuksia saattoi olla tehtynä viisikin vuotta eteenpäin.

– Nyt opettelen elämään päivä kerrallaan.